Wednesday, July 4, 2012

Apabila Kita Memerlukan

Minta derma di pejabat

Dekat pejabat ni secara purata, sekali dalam dua minggu akan sampai satu sampul surat minta derma dengan penerangan serba ringkas tentang bantuan yang diperlukan.

Sebulan, 2 sampul minta derma.
Setahun, 24 sampul minta derma.

Tapi, dalam kesemua yang mintak derma, semuanya Melayu. It cross my mind, "Melayu sahaja kah yang kesusahan? Orang Cina, India, lain-lain macam mana? Atau hanya orang Melayu saja yang suka mintak derma? Kenapa macam ni?"

Melayu dan keperihatinan

On another occasion, I've been to two sessions of agent briefing for unit trust and insurance. Purata juga menunjukkan yang orang Melayu kita ni tak berminat dengan benda-benda macam ni. Yang aku jumpa rata-rata adalah Cina. Dan kebanyakan statistik juga menunjukkan orang Melayu kita tak nampak faedah dua benda ni.

Aku pun macam tu jugak asalnya.

Memandang remeh

Everytime dapat marketing call yang cakap, "En, ada masa nak cakap?" terus aku akan reply, "Nak cakap pasal apa? Kalau insurance saya tak berminat." sebab aku tahu kebanyakannya memang pasal insuran

Aku sendiri rasa macam, "Alahaiii, insurance lagiiii. Takdak benda lain ka?"

Dulu aku rasa macam tu, sebab mmg aku rasa insurance tu macam tak ada faedahnya. Sekarang aku rasa macam tu sebab lain la pulak, sebabnya aku sendiri dah ada insuran with a good agent.

Pengalaman yang tak menarik

But somehow, aku pernah la accept insuran hayat offer daripada Maybank melalui phone. Bayaran lebih kurang RM50 sebulan. Tapi aku stop, sebab tak nampak benefitnya. Insuran hayat ni kalau aku mati, akan dapat pampasan untuk kemudahan ahli keluarga lain. The thing is, insuran melalui phone tu tak ada agent yang ambil berat dengan orang yang subscribe nya. Jadi maksudnya kalau aku mati, sapa nak buat claim? Mana la orang lain tahu kan. Sebab itu la aku stop.

But then bila dah ada agent sekarang ni, they'll follow up our condition and manage it for us. That is convenience.

Kenapa dan mengapa?

Kenapa aku akhirnya ambil jugak insuran sekarang ni? Kenapa nak insuran?

Dulu, beberapa sebab membuatkan aku tak nak ambil insuran (medical insurance, life insurance):
  • The company has provided. Alhamdulillah, the company that I work with has provided a very good benefit for medical.
  • Alhamdulillah I haven't been into major condition that warrant me to spend money. Walaupun ada, yes the company will provide that coverage.
  • Tak perlu nak beratur panjang gi hospital kerajaan (tak rasa kesusahan), even masa kecik pun my dad is covered by the company he work with. Tak pernah sakit teruk.

Sekarang, ada beberapa sebab aku dah subscribe untuk plan insuran
  • Malang tidak berbau. Teringat aku pada kejadian yang menimpa a close friend. He did mentioned that, luckily he had his insurance covered. Sebab masa tu dia baru tukar kerja, dan kerja baru tak cover medical or some sort.
  • Sampai bila nak berharap company tanggung all those benefit? Sampai bila nak kerja dengan company sama?
  • Paling penting, sooner or later nanti masa dah pencen memang tak ada all those benefit lagi.
  • Kalau nak tunggu tua baru subscribe for insurance akan mahal, dan bila ada penyakit, kebanyakan insuran tak terima permohonan untuk insurance coverage.
  • Masa muda la paling sesuai untuk nak start insurance coverage.
Harapan dan nasihat

Jadi secara jujurnya, aku harap korang ada bantuan yang secukupnya bila di saat yang paling memerlukan. Aku tak nak tengok ada sampul surat korang meminta derma. Don't get me wrong. Aku orang pertama yang akan memberikan bantuan jika ada, tapi I hope that is not the case.

Pertama, aku harap tak ada sampul minta derma sebab korang semua sihat tidak ada musibah yang menimpa InsyaAllah.

Kedua, aku harap dengan post ni aku mampu meyakinkan korang yang insuran itu penting untuk masa depan and it's necessity. It's a backup plan. I hope this is the best help that I can provide to all of you, an advice.

Bla bla bla .. Insurance lagiiii...

No, I'm serius. Dead serious. If you already subscribe to one, good for you. If you are still not, PLEASE find for one now!

p.s. Apa aku membebel nih ...
p.s. If you don't know where to start, Just let me know. I can help you with that.

No comments:

Post a Comment